Rozasea

Rozasea yüzde kızarıklık, kılcal damarlarda belirginleşme (telanjiektazi) ve sivilce benzeri kabarıklıklar (papül-püstül) ile karakterize kronik bir deri hastalığıdır.

Hastalığın prevelansı %4-22 arasında değişirken, sıklıkla 30-50 yaş aralığında görülür. Bayan hastalarda ve açık ten rengine sahip bireylerde daha sık görülmektedir.

Rozasea patogenezinde genetik, çevresel faktörler (ultraviyole, sıcak- soğuk hava, buhar, baharatlı yiyecekler, alkol, enfeksiyonlar (Helicobacter pylori), kozmetik ürünler ve stres yer almaktadır.Rozasea sıklıkla yüzde görülür, ancak deri bulgularının yanında göz bulgularının da bulunması önemlidir.

Rozasea Tutulum Şekilleri

• Eritematotelenjiektatik: Yüzde eritem, kızarıklık atakları, kılcal damarlarda belirginleşme, yüzde yanma, batma, kuruluk,
  • Papülopüstüler: Yüzde ödem, papül-püstül mevcuttur. Kılcal damarlanma da eşlik edebilir.
  • Fimatöz: Deride kalınlaşma, kabalaşma. Başlıca erkek hastalarda burunda gözlenir.
  • Oküler: Gözde yanma, batma, kuruluk ve güneş hassasiyeti.

İlaç tedavisi ise hastanın mevcut klinik durumuna ve şikayetlerine göre topikal veya sistemik olarak belirlenir. Göz Bulguları olan hastalardan da muhakkak Göz Bölümü konsültasyonu istenmelidir.

Rozasea da tedavinin ilk basamağında hastalığı tetikleyici etmenlerden uzaklaşmak ve uygun dermokozmetik (temizleyici, nemlendirici, güneş koruyucu) kullanımı yer almaktadır. İlaç tedavisi ise hastanın mevcut klinik durumuna ve şikayetlerine göre topikal veya sistemik olarak belirlenir.