Saç Dökülmesi

Çocuklarda sık görülen saç dökülmesi nedenleri:

Telogen effluvium
Normal saç büyüme döngüsünü kesintiye uğratan vitamin eksiklikleri (demir, biotin, vitamin B12, folik asit, çinko başta olmak üzere), sistemik hastalıklar (tiroid hastalıkları başta olmak üzere) ve aşırı stres (yüksek ateş, ciddi yaralanma, cerrahi, ailede ölüm veya bazı reçeteli ilaçlara tepki) telogen effluviuma neden olabilir. Saç kökleri dinlenme fazına geçerek saçta dökülme gözlenir.

Alopesi Areata

Saç foliküllerine saldıran kendi bağışıklık sisteminin neden olduğu düşünülen (otoimmün), bulaşıcı olmayan bir saç dökülmesidir. Ani olarak başlayan yuvarlak veya oval kıl kaybı ile karakterizedir. Vücudun diğer bölge kıllarında, kirpik ve vücut kıllarında da olması durumunda alopesi universalis, tüm vücut kıllarının kaybı durumu ise alopesi totalis olarak tanımlanır.

Tinea Capitis

Saçlı derideki mantar enfeksiyonudur. Bulaşıcı özellik gösterir. Saçlı deride yuvarlak veya oval saç dökülmesi, pullanma ve kırık saçlar ile karakterizedir.

Trikotillomani

Stres veya kaygı tarafından tetiklenen, çocuğun kendi saçını çekmesi ve koparması ile oluşur. Kırık kıllarda düzensiz saç dökülmesi fark edebilirsiniz.

Traksiyonel Alopesi

Saçların at kuyruğu veya örgüler ile çok sıkı bir şekilde çekilerek toplanması sonrası görülen saç dökülmesidir.

Saç Dökülmesi Tipleri Nasıl Teşhis Edilir?

Dermatolojik muayene ilk basamağı oluşturur. Muayene ve öykü dışında; tinea capitis’ için saçlı derinin ve kılın mikroskopik incelenmesi önemlidir. Vitamin eksiklikleri ve eşlik edecek sistemik hastalıklar (tiroid hastalıkları) için kan tahlili istenmelidir. Alopesi areata tanısı konulan hastalar için de diğer otoimmün hastalıklar (tip 1 diyabet, hashimato tiroidi, pernisiyöz anemi başta olmak üzere değerlendirilmelidir.

Saç Dökülmesi Nasıl Tedavi Edilir?

Telogen effluvium da eşlik eden vitamin eksikleri yerine konulmalı ve ek hastalıklar tedavi edilmelidir. Kıl çıkışını uyaran şampuan, losyon ve vitaminlerden destek alınabilir. Tinea capitis tedavisinde antifungal haplar, kremler ve şampuanlar kullanılır. Bulaşıcılık için önlemler alınmalıdır, havlu, tarak vb… kişisel olmalıdır. Alopesi areatada kortizonlu krem-losyonlar, topikal immunoterapi, intralezyonel kortizon tedavisi, şiddetli vakalarda ise immünsüpresan tedaviler kullanılabilir. Trikotillomaniye yol açan stresi yönetilmesi için psikolojik danışmanlık önerilmelidir.